PATOLOGINEN TUTKIMUS

Yhdistys tukee terveen, yllättäen kuolleen, alle 8-vuotiaan (alaikäraja 7 vkoa) koiran patologista tutkimusta maksamalla tutkimuksen kokonaisuudessaan. Maksu suoritetaan ruumiinavauspöytäkirjaa sekä maksukuittia vastaan. Patologisen tutkimuksen tulosten tulee olla yhdistyksen käytössä. Kuolinsyytutkimus suositellaan tehtävän Helsingin Yliopiston patologian laitoksella mahdollisimman kattavan raportin aikaansaamiseksi. Lisätietoja ruumiin lähetys-/pakkausohjeista saat Pieneläinsairaalan ajanvarausnumerosta, puh. 02941 57201. Helsingin Yliopistossa suoritettavan ruumiinavauksen hinta on tällä hetkellä 102,86€ (ilman tuhkauskuluja). Yhdistys ei korvaa koiran mahdollisia tuhkauskuluja, mutta korvaa toimituskulut kokonaisuudessaan.

Mikäli koirasta on annettu geeniverinäyte Hannes Lohen DNA-pankkiin, pyydämme ottamaan heti yhteyttä myös Lohen tutkimusryhmään tiedon välittämiseksi ja mahdollisten lisäohjeiden saamiseksi. Joissain tapauksissa tutkimusryhmä voi korvata ruumiinavauksen. Yhteystiedot löydät osoitteessa www.koirangeenit.fi.

Kuolinsyyn selvitys on tarpeen, kun koira kuolee yllättäen ilman selitystä. On myös mahdollista, että koiran epäillään sairastaneen jotain perinnöllistä sairautta, joka voidaan varmistaa vain kuoleman jälkeisessä patologin tutkimuksessa. Epäselvien kuolemantapausten selvitys palvelee sekä koiran omistajaa, kasvattajaa ja mahdollisesti myös koko rotua.

Tutkimuksen tukeminen kokonaisuudessaan on voimassa vuoden 2016 loppuun.
Korvaukset rahastonhoitajalta maksukuittia vastaan. Ruumiinavauspöytäkirjan kopio tulee toimittaa yhdistyksen jalostustoimikunnalle. Lisätiedot tarvittaessa: jalostus(at)skpin.com