MUISTUTUS TERVEYSKYSELYSTÄ

Suomen Kääpiöpinserit jalostustoimikunta jatkaa epilepsia sekä varvasanomalia tilanteiden kartoittamista rodussamme. Mikäli koirasi on sairastunut epilepsiaan tai varvasanomaliaan ja haluat tukea avoimuutta sekä helpottaa sairaustapausten huomioonottamista jalostuksessa, ilmoitathan koirasi sairaudesta yhdistyksen terveystietolomakkeella (http://www.skpin.com/index.php/jalostus/terveyskysely ) tai suoraan jalostustoimikunnalle: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen..

Alla lyhyt seloste epilepsiasta sekä varvasanomaliasta. Yhdistyksemme kotisivuilla sairauksista lisää tietoa.

Epilepsia

Epilepsia on yksi yleisimmistä kroonisista neurologisista sairauksista, joka on aivojen sähkötoiminnan sairaus. Epilepsiassa koira saa erityyppisiä kohtauksia, jotka määrittelevät minkä tyyppisestä epilepsiasta on kyse. Yleisimmissä epilepsian kohtauksissa, joissa koira on tajuton, makaa kyljellään, keho kouristaa/kramppaa ja jäykistyy, on yleensä helppoin tunnistaa epilepsiakohtauksiksi. Kohtaukset voivat esiintyä myös paikallisina, jolloin vain koiran jokin raaja tai lihasryhmä kouristaa/kramppaa. Myös erityyppiset poissaolokohtaukset voivat kertoa koiran epilepsia sairaudesta, näitä tapauksia voi olla omistajan vaikea tulkita epileptisiksi. Kohtaukset voivat kestää sekunneista muutamiin minuutteihin. Kohtausten aikana koiran tajunnan taso voi olla alentunut tai normaali. Epilepsia kohtauksien luonne riippuu purkauksen lähtöpaikasta aivoissa sekä sen leviämisestä. Epilepsiassa on eri muotoja, joita voi olla vaikeakin tunnistaa. Epilepsia todetaan aina lääkärin tutkimuksilla.

Epilepsiaa sairastavaa koira ei saa käyttää jalostukseen. Samoin on vältettävä sellaisten riskilinjojen yhdistämistä, joiden tiedetään tuottaneen epileptikkojälkeläisiä, niin kauan kun rodulle ei ole olemassa geenitestiä, jonka avulla sairauden kantajuus voidaan todeta.

Varvasanomalia

Varvasanomaliassa koiran etu/takaraajan tai -raajojen uloimmat varpaat surkastuvat nuorella iällä. Tämä tarkoittaa sitä että, surkastunut varvas on muita varpaita lyhyempi ja sen antura ei välttämättä osu lainkaan maahan koiran seisoessa, jolloin kynsi pääsee kasvamaan pidemmäksi. Kyseessä epäillään olevan verenkierron häiriö, joka aiheuttaa varpaan surkastumisen pennun kasvaessa. Surkastunut varvas on muita varpaita lyhyempi ja sen antura ei välttämättä osu lainkaan maahan koiran seisoessa, jolloin kynsi pääsee kasvamaan pidemmäksi. Varvasanomalia todetaan pennun olevan noin 3-6kk ikäinen.

Varvasanomalia on periytyvää ja sen tiedetään tulevan esiin sukupolvien jälkeenkin.

Varvasanomalia koiraa tai koiraa, jonka tiedetään varmuudella anomaliaa periyttävän ei tulisi käyttää jalostukseen.

SILMÄTARKASTUSTUKI 2021-2022

Suomen Kääpiöpinserit ry kannustaa tarkastuttamaan iäkkäämpien koirien silmiä!

Hallitus on päättänyt kokouksessaan jatkaa silmätarkastustuen maksamista vuoden 2022 loppuun asti. Yhdistys tukee jäsentensä omistamien kuusi (6) vuotta täyttäneiden koirien 1.1.2021–31.12.2022 välisenä aikana tehtyjä silmäpeilauksia 20 eurolla. Tukea maksetaan kyseisenä ajankohtana yhden kerran / koira.

Korvaukset saa rahastonhoitajalta tarkastuskaavakkeen kopiota ja kuittia vastaan ja ne tulee toimittaa suoraan sähköpostilla rahastonhoitajalle!

VUODEN KÄÄPIÖPINSERI 2020-KILPAILU

Aiemman hallituksen päätöksen mukaisesti Vuoden Kääpiöpinseri 2020-kilpailua ei järjestetä maailmanlaajuisen COVID-19 -pandemian vuoksi.

Vuoden 2021 osalta katsotaan, missä vaiheessa näyttely- ja kilpailutoiminta päästään aloittamaan sellaisella laajuudella, että kilpailu voidaan järjestää. Tästä hallitus tiedottaa myöhemmin vuoden kuluessa lisää.

SÄHKÖPOSTIN ILMOITTAMINEN

Suomen Kääpiöpinserit ry:n jäsenmaksulaskutus siirtyy sähköiseksi vuoden 2021 alusta. Jatkossa jäsenmaksulaskut lähetetään sähköpostitse kaikille jäsenille. Olethan ilmoittanut ajantasalla olevan sähköpostiosoitteesi jäsensihteerille? Toimi näin pikimmiten, jotta lasku löytää perille.